بازتاب

‍پایگاه مطالعاتی کلام امامیه: صوت میزگرد سومسن مدرسه تابستانی کلام امامیه

شبکه معالم: با همکاری انجمن علمی کلام سومین مدرسه تابستان کلام برگزار شد 

خبرگزاری حوزه: اینترنت باید سالم، امن، سریع و ارزان باشد

خبرگزاری حوزه: رابطه بین مردم و حاکمیت تحت تاثیر رسانه ها است

خبرگزاری حوزه: تصاویر دومین روز دوره مقدماتی تربیت مربی مدیریت رسانه

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: برگزاری همایش «سیره امام رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها» در قم

طلیعه: سیاست‌های ارزی و پولی کشور متناقض است

مهرنیوز: کرسی تحلیل جامعه‌شناختی چالش‌های فرآیند بر ساخت مسائل اجتماعی

بنیاد پژوهش‌های اسلامی: گزارش تصویری همایش علمی سیرۀ امام رضا (ع)

شفقنا: سیره پژوهی بین حوزویان به دغدغه تبدیل نشده است

خبرگزاری حوزه: تشکیل دبیرخانه مشترک انجمن های علمی حوزه با بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

ایکنا: برگزاری همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»

شبکه معالم:  کرسی های نظریه پردازی علوم اسلامی در مشهد برگزار خواهد شد

تسنیم:  ‌همایش علمی سیره امام رضا(ع) آموزه‌ها و کارکردها در قم برگزار می‌شود‌

مهر: همایش «سیره امام رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می شود

ایکنا: برپایی همایش مسئولان انجمن‌های علمی با بنیاد پژوهش‌های رضوی

انجمن‌ها
انجمن ادیان و مذاهب اسلامی
انجمن اصول فقه حوزه
 
انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه
 
انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه
 
انجمن تعليم و تربيت اسلامي
 
انجمن تعليم و تربيت اسلامي
 
 انجمن روان‌شناسی اسلامی
 
انجمن فقه و حقوق اسلامي
 
انجمن فقه و حقوق اسلامي
 
انجمن قلم حوزه
 
انجمن كلام اسلامي
 
انجمن مديريت
 
انجمن مطالعات اجتماعي
 
انجمن مطالعات سياسي
 
انجمن معرفت‌شناسي
 
انجمن مهدويت
 
انجمن تبلیغ و ارتباطات دینی
 
انجمن ترجمه و زبان های خارجی
 
انجمن اخلاق اسلامی
 
اخبار > هنوز برخی ابهامات نسبت به محتوای سند ۲۰۳۰ وجود دارد


  چاپ        ارسال به دوست

یادداشت تحلیلی انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم؛

هنوز برخی ابهامات نسبت به محتوای سند ۲۰۳۰ وجود دارد

انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم که یکی از انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم و متشکل از حوزویان فارغ التحصیل رشته‌های علوم تربیتی می‌باشد، در راستای یکی از وظایف ذاتی خود مبنی بر رصد مسائل و جریان‌های علمی و عملی در حوزه تعلیم و تربیت، در اسفند ماه سال 1395 و بعد از رونمایی برنامه آموزش 2030 در یکی از جلسات هیئت مدیره خود با حضور یکی از شخصیت های علمی آشنا به این برنامه، به بررسی و تجزیه و تحلیل آن پرداخت و در اردیبهشت سال 96 نیز در نشستی علمی با حضور برخی اندیشمندان و کارشناسان، به بررسی این برنامه و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن پرداخت. متأسفانه در این مدّت، در کنار موضع‌گیری‌های منطقی و صائب برخی صاحب‌نظران، گاهی برخی مطالب اغراق‌آمیز و شائبه برانگیز نیز درباره برنامه آموزش 2030 مطرح شده و برخی اقدامات نسنجیده نیز در این جهت روی داد که باعث مواجهه سیاسی با مسئله، به حاشیه رفتن ملاحظات و چالش‌های اساسیِ این برنامه و موضع‌گیری‌های انفعالی مدافعین آن گشت.

اکنون هرچند پس از اعلام نظرات صریح مقام معظم رهبری درباره‌ی برنامه آموزش 2030 و ضرورت بازتوجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس آن، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، خارج شدن برنامه آموزش 2030 از دستور کار توسط برخی اعضای محترم هیئت دولت اعلام شده است، لکن به نظر می‌رسد هنوز حداقل از دو جهت، بررسی و تأمل درباره این مسئله مغتنم است:

(1) هرچند برنامه آموزش 2030 از دستور کار اجرایی خارج شده، لکن به نظر می‌رسد هنوز برخی ابهامات و پرسش‌ها نسبت به محتوای آن و چرایی چنین مواجهه‌ای با آن مطرح است. در صورتی که این پرسش‌ها و ابهامات، پاسخ خود را به درستی نیابند، تکرار محتوای این برنامه به صورت‌هایی دیگر و در قالب‌های غیررسمی بعید نیست.

(2) هرچند برنامه «آموزش 2030» از دستور کار خارج شده است، لکن این برنامه صرفاً ناظر به یک هدف از مجموع هفده هدف «دستور کار توسعه پایدار 2030» است و اجرایی سازی دیگر اهداف توسعه پایدار 2030 همچنان در دستور کار قرار دارد. آن‌گونه که در گزارش ملّی داوطلبانه ایران در سال جاری (2017) در پایگاه اینترنتی توسعه پایدار سازمان ملل آمده است، «کمیته ملّی توسعه پایدار» هم‌اکنون در کشور مشغول هماهنگی و گزارش‌دهی تمامی اقدامات، سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با اجرای اهداف توسعه پایدار بوده و هر وزارتخانه، متولی یک یا چند هدف مرتبط با حوزه فعالیت خود شده است. با توجه به این وضعیت و با نظر به نقش محوری آموزش در تحقق توسعه پایدار 2030، قطعاً بررسی این اسناد و برنامه‌های مبتنی بر آنها باعث ارتقای آگاهی کارشناسان و مسئولین کشور نسبت به این برنامه و اتخاذ تدابیر هوشمندانه‌‌تر خواهد شد، همچنان‌که زمینه‌ی تأمل و گفتگوی بیشتر صاحب‌نظران درباره منطق کلان مواجهه با چنین برنامه‌ها و اسناد جهانی در آینده را فراهم خواهد نمود.

از این رو، یادداشت تحلیلی این انجمن به هدف آگاهی بخشی به عموم افراد جامعه، ایجاد زمینه تأمل و بررسی عمیق‌تر برای نخبگان و فرهیختگان و خیرخواهی نسبت به مسئولان محترم و یاری ایشان در جهت مدیریت عالمانه‌ترِ عرصه‌های اینچنینی، به بررسی برنامه آموزش 2030 و مسائل پیرامون آن می‌پردازد.

این یادداشت با در نظر داشتن 4 اصل کلی، پس از ارائه توضیحاتی درباره برنامه آموزش 2030 و اسناد مرتبط با آن، مجموعه ملاحظات و تأملاتی را در قالب سه بخش «ملاحظات و ابهامات مرتبط با مبانی و ارزشهای اسلامی»، «ملاحظات و ابهامات مرتبط با حق حاکمیت و استقلال کشور» و «ملاحظات و ابهامات نظریِ کلّی» پیشِ رو نهاده و در پایان پیشنهاداتی جهت اصلاح وضعیت کنونی و پیش‌گیری نسبت به موقعیت‌های مشابه ارائه می‌نماید.

با تشکر

انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم

 

متن کامل یادداشت تحلیلی انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم در مورد سند ۲۰۳۰ را می توانید از لینک زیر دریافت کنید.



دانلود فايل : 2030.pdf ( 817KB )


١٢:٤١ - يکشنبه ١ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٣٩٢٩٦٧    /    تعداد نمایش : ١٩٥٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه

در راستای اجرای مصوبه ۵۲۸ مورخ ۱۳۸۵/۱۲/۲۵ شورای عالی حوزه، مبنی بر لزوم اصل وجود انجمن‌های علمی در حوزه علمیه و وظایف مصرح در سیاست‌های پژوهشی سال ۸۳ مركز مدیریت ابلاغ از شورای عالی (مصوبه ۴۲۸ مورخ ۱۳۸۲/۰۴/۱۱) و بند ۱۵ سیاست‌های اجرایی معاونت پژوهشی حوزه و به منظور تشكیل، توسعه و حمایت از انجمن‌های علمی حوزوی، دبیرخانه انجمن‌های علمی تشكیل می‌گردد. مأموریت اصلی این دبیرخانه زمینه‌سازی و اقدام برای تأسیس، تقویت و توسعه انجمن‌های علمی حوزه است. در حال حاضر نزدیک ۲۰ انجمن علمی اطلاعات خود را در این دبیرخانه به ثبت رسانده‌اند. بنابراین، کاربران می‌توانند به اطلاعاتی شامل معرفی انجمن، ساختار، اطلاعات تماس آنها، وظایف و فعالیت‌ها، و غیره دسترسی داشته باشند.