بازتاب

‍پایگاه مطالعاتی کلام امامیه: صوت میزگرد سومسن مدرسه تابستانی کلام امامیه

شبکه معالم: با همکاری انجمن علمی کلام سومین مدرسه تابستان کلام برگزار شد 

خبرگزاری حوزه: اینترنت باید سالم، امن، سریع و ارزان باشد

خبرگزاری حوزه: رابطه بین مردم و حاکمیت تحت تاثیر رسانه ها است

خبرگزاری حوزه: تصاویر دومین روز دوره مقدماتی تربیت مربی مدیریت رسانه

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: برگزاری همایش «سیره امام رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها» در قم

طلیعه: سیاست‌های ارزی و پولی کشور متناقض است

مهرنیوز: کرسی تحلیل جامعه‌شناختی چالش‌های فرآیند بر ساخت مسائل اجتماعی

بنیاد پژوهش‌های اسلامی: گزارش تصویری همایش علمی سیرۀ امام رضا (ع)

شفقنا: سیره پژوهی بین حوزویان به دغدغه تبدیل نشده است

خبرگزاری حوزه: تشکیل دبیرخانه مشترک انجمن های علمی حوزه با بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

ایکنا: برگزاری همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»

شبکه معالم:  کرسی های نظریه پردازی علوم اسلامی در مشهد برگزار خواهد شد

تسنیم:  ‌همایش علمی سیره امام رضا(ع) آموزه‌ها و کارکردها در قم برگزار می‌شود‌

مهر: همایش «سیره امام رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می شود

ایکنا: برپایی همایش مسئولان انجمن‌های علمی با بنیاد پژوهش‌های رضوی

انجمن‌ها
انجمن ادیان و مذاهب اسلامی
انجمن اصول فقه حوزه
 
انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه
 
انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه
 
انجمن تعليم و تربيت اسلامي
 
انجمن تعليم و تربيت اسلامي
 
 انجمن روان‌شناسی اسلامی
 
انجمن فقه و حقوق اسلامي
 
انجمن فقه و حقوق اسلامي
 
انجمن قلم حوزه
 
انجمن كلام اسلامي
 
انجمن مديريت
 
انجمن مطالعات اجتماعي
 
انجمن مطالعات سياسي
 
انجمن معرفت‌شناسي
 
انجمن مهدويت
 
انجمن تبلیغ و ارتباطات دینی
 
انجمن ترجمه و زبان های خارجی
 
انجمن اخلاق اسلامی
 
اخبار > نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) پرچمدار بیداری اسلامی در جوامع شد


  چاپ        ارسال به دوست

حجت‌الاسلام ایزدهی، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه:

نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) پرچمدار بیداری اسلامی در جوامع شد

به گزارش واحد ارتباطات  و اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه و مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد:‌ انقلاب اسلامی ایران گرچه دارای مبانی مشخص و تبارشناسی دقیقی در منابع دینی است، اما به صورت عینی با نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) عملیاتی شده است، البته این نظریه نیز در یک تبارشناسی مشخص به فقه آغازین عصر غیبت در قرن چهارم هجری باز می‌گردد. امام خمینی (ره) در عملیاتی کردن آن در قالب یک نظام سیاسی به شکل مدرن و امروزی تلاش وافر داشتند، تلاشی که تا پیش از این سابقه‌ای نداشت.

 

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه با تأکید بر ابهامات و هراس‌هایی که تا پیش از عملیاتی کردن نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) وجود داشت، توضیح داد: اینکه آیا اصلا می‌شود مقولات سیاسی و حکومتی را فارغ از بحث نظریات موجود عملیاتی و اجرایی کرد یا خیر، پرسشی محل بحث بود اما امام خمینی(ره) با توجه به مبانی و پیش‌فرض‌های تبارشناسی، اندیشه‌های علمای پیش از خود و اعتقاد مردم مؤمن و خواهان حکومت دینی این مؤلفه‌ها را عملیاتی کردند.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که گام‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در عملیاتی کردن نظریه ولایت فقیه چگونه برداشته شد، گفت: ایشان ابتدا مخالفت با حاکم جاعل را مطرح و سپس آن را در دراز مدت پیگیری کردند، در مرحله سوم بحث انقلاب و سپس پیاده‌سازی مبانی دینی انقلاب نه تنها ارتباط دین و سیاست به ویژه ارتباط دین و حکومت را مدنظر قرار دادند.

 

دین و حکومت در اندیشه امام خمینی (ره)

 

حجت‌الاسلام ایزدهی با اشاره به برخی اندیشه‌های سکولاریستی مبنی بر همخوانی دین و سیاست بدون عملیاتی کردن مباحث دینی در حکومت یادآور شد: امام خمینی (ره) نه تنها بحث دین و سیاست توأمان را مدنظر قرار دادند بلکه دین و حکومت را در نظریه ولایت فقیه طرح و به صورت عملیاتی بدان توجه نشان دادند، در داخل همین قالب و محتوا، مؤلفه‌هایی توسط ایشان بازتولید شد که گرچه پیشینه آن در فقه شیعه وجود دارد اما با این وجود اجرایی نشده بود.

 

این استاد دانشگاه با ذکر یک مثال ادامه داد: قاعده «نفی سبیل» که در فقه شیعه وجود دارد، توسط امام خمینی (ره) در قالب مفهوم استقلال طرح شد؛ به این صورت که ما باید از کشورهای بیگانه جدا شده، هویت دینی کسب کرده و تحت سیطره بیگانگان قرار نگیریم و این همان مفهوم استقلال به معنای واقعی است.

 

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه یکی دیگر از اندیشه های سیاسی امام خمینی (ره) را که در حکومت‌داری ایشان مدنظر قرارگرفته، بحث مصلحت در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شرایط حکومت در جامعه ثابت نیست، مصلحت‌اندیشی ایجاب می‌کند که ثابت‌های دین با متغیرها و شرایط روزمره پیوند بخورد، این همان بحث عملیاتی کردن دین در شرایط مختلف زندگی است. امام خمینی (ره) بحث مصلحت را در مباحث حکومتی عملیاتی کردند، در نهایت مصلحت‌اندیشی موجب رشد جامعه و رهبران آن می‌شود.

 

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه توجه به مصلحت در جامعه را موجب کارآمدسازی مبانی فقهی در جامعه دانست و گفت: بنیانگذار انقلاب مصلحت نظام را از فروعات دین چون نماز نیز والاتر می‌دانستند و مجمعی خاص بدین منظور تشکیل دادند. بسیاری از اندیشه‌های سیاسی امام خمینی در قالب مباحث جدید بازتولید شده، بنابراین هنر رهبر انقلاب این بود که اندیشه سیاسی ارایه دادند که مبتنی بر مؤلفه‌های حکومتی و شرعی برای کارآمدی و بهتر زندگی کردن است.

 

حجت‌الاسلام ایزدهی در پایان با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از نظریات بدلی در حوزه معنویت براساس نظریه سیاسی و ولایت فقیه امام خمینی (ره) شکل گرفته است، توضیح داد: دشمن با استفاده از این نظریه، مذاهب و معنویت‌های کاذبی را شکل داده که عملاً با سیاست مواجهه‌ای ندارند و تلاش می‌کند تا دیگران را برای الگوبرداری در این زمینه‌ها تحت‌الشعاع قرار دهد.

 


١٨:٤٥ - سه شنبه ١٣ خرداد ١٣٩٣    /    شماره : ٣٤٣٢١٥    /    تعداد نمایش : ٢٣٠٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه

در راستای اجرای مصوبه ۵۲۸ مورخ ۱۳۸۵/۱۲/۲۵ شورای عالی حوزه، مبنی بر لزوم اصل وجود انجمن‌های علمی در حوزه علمیه و وظایف مصرح در سیاست‌های پژوهشی سال ۸۳ مركز مدیریت ابلاغ از شورای عالی (مصوبه ۴۲۸ مورخ ۱۳۸۲/۰۴/۱۱) و بند ۱۵ سیاست‌های اجرایی معاونت پژوهشی حوزه و به منظور تشكیل، توسعه و حمایت از انجمن‌های علمی حوزوی، دبیرخانه انجمن‌های علمی تشكیل می‌گردد. مأموریت اصلی این دبیرخانه زمینه‌سازی و اقدام برای تأسیس، تقویت و توسعه انجمن‌های علمی حوزه است. در حال حاضر نزدیک ۲۰ انجمن علمی اطلاعات خود را در این دبیرخانه به ثبت رسانده‌اند. بنابراین، کاربران می‌توانند به اطلاعاتی شامل معرفی انجمن، ساختار، اطلاعات تماس آنها، وظایف و فعالیت‌ها، و غیره دسترسی داشته باشند.