سلسله نشست های گفتمان علمی انقلاب اسلامی:

«آسیب شناسی دین پژوهی معاصر»

«آسیب شناسی دین پژوهی معاصر»

دومین جلسه از سلسله نشست های گفتمان علمی انقلاب اسلامی، روز دوشنبه، 21بهمن ۱۳۹۸،با حضور اساتید، طلاب و دانش پژوهان، در مدرسه فیضیه برگزار شد.

 این جلسه با موضوع تحلیل و بررسی جریانات فکری ایران معاصر  و تحت عنوان «آسیب شناسی دین پژوهی معاصر» ، با ارائه حجت الاسلام دکتر خسروپناه از کتابی با همین نام، و نقد حجت الاسلام پیروزمند برگزار گردید. در پایان جلسه دو استاد بزرگوار به پرسشهای حاضرین پاسخ دادند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در سلسله نشست های تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی که در مدرس امام خمینی(ره) مدرسه فیضیه برگزار شد، با گرامی داشت ایام الله دهه فجر و چهلمین روز شهادت شهید قاسم سلیمانی و همراهانش، شرایط حوزه علمیه امروز با حوزه دیروز را متفاوت دانست و تصریح کرد: امروزه حوزه علمیه باید قدم های بلند متناسب با نیازهای روز بردارد زیرا امروزه به قدری شبهات فراوان است که اگر یک محقق تمام روز خود را برای پاسخ یه آنها صرف کند، بازهم زمان کم می آورد.

معاون علوم انسانی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: جریان فکری ایران معاصر به سه دسته روشنفکر یا منور الفکر، سنت گرا و با حفظ اصل سنت به سؤالات روشنفکران پاسخ دادن، تقسیم می شود.

وی در ادامه به سؤالات اصلی مطرح شده از سوی جریان روشنفکر اشاره کرد و گفت: شخصیت هایی همانند آخوندازده، مستشارالدوله تا تقی زاده دو سوال جدی را مطرح می کنند؛ نخست این که علت انحطاط و عقب ماندگی ایران چیست؟ و دیگر این که نسبت میان اسلام و دنیای مدرن چیست؟ آیا می توان آن دو را با هم جمع کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: از سوی شخصیت هایی همانند اسدآبادی و امیر کبیر به سؤالات مطرح شده از سوی جریان روشنفکری پاسخ هایی داده شده اما در مقابل، اکثر روشنفکرانی که به این دو سؤال پاسخ داده اند یا غرب زده یعنی طرفدار سکولاریزم یا شرق زده یعنی طرفدار سوسیالیسم بوده اند؛ در نتیجه از نظر آنها اسلام قابل جمع با مدرنیته نیست و عامل عقب ماندگی نیز، اسلام است.

وی اضافه کرد: جریان روشنفکری دینی علت عقب ماندگی را اسلام نمی داند بلکه از نظر آنها اسلام دین تمدن است اما عوامل مختلفی برای عقب ماندگی مسلمانان بیان می کند؛ به عنوان مثال بازرگان علت عقب ماندگی را تنبلی مسلمانان و شریعتی و سروش نیز علت عقب ماندگی را بدفهمی ها از مفاهیم دینی می دانند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جریان روشنفکری دینی برای جلوگیری از عقب ماندگی، در زمینه معرفی دین تمدن ساز تلاش های فراوانی انجام داده است، گفت: بازرگان به قرآن بسندگی روی آورده به گونه ای که می توان گفت روایات را به هیچ وجه قبول ندارد؛ بنابراین نهضت آزادی به صورت جدی در زمینه قرآن کار کرده و در مناظرات خود همیشه از آیات قرآن کریم استفاده می کند اما در تفسیر آیات، مباحث مدرن را پیش فرض گرفته و بر آیات قران بار می کند به عبارت دیگر گرفتار تفسیر به رأی شده است.

وی ادامه داد: علی شریعتی دغدغه انحطاط شناسی داشت اما از نظر علوم اجتماعی، و تفسیر رایج علوم اجتماعی در زمان وی مارکسیست است؛ شریعتی سوسیالیست با مکتب فرانکفورت را قبول داشت و این مکتب را به آموزه های دینی تطبیق می داد.


رویدادهای دبیرخانه و انجمن‌های علمی حوزه

نشست ها و همایش‌ها، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها، سفرها و تفاهم نامه‌ها، محصولات و منشورات

وب سایت انجمن ها مشاهده همه
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
300551247
025 32905759 | 02532906757
Copyright © 2010 - 2019 anjomanhawzah.ir
در راستاي اجراي مصوبه 528 مورخ 25/12/85 شوراي عالي حوزه، مبني بر لزوم اصل وجود انجمن‌هاي علمي در حوزه علميه و وظايف مصرح در سياست‌هاي پژوهشي سال 83 مركز مديريت ابلاغ از شوراي عالي (مصوبه 428 مورخ 4/11/82) و بند 15 سياست‌هاي اجرايي معاونت پژوهشي حوزه و به منظور تشكيل، توسعه و حمايت از انجمن‌هاي علمي حوزوي، دبيرخانه انجمن‌هاي علمي تشكيل مي‌گردد. مأموریت اصلی این دبیرخانه زمینه‌سازی و اقدام برای تأسیس، تقویت و توسعه انجمن‌های علمی حوزه است. در حال حاضر نزدیک ۲۰ انجمن علمی اطلاعات خود را در این دبیرخانه به ثبت رسانده‌اند. بنابراین، کاربران می‌توانند به اطلاعاتی شامل معرفی انجمن، ساختار، اطلاعات تماس آنها، وظایف و فعالیت‌ها، و غیره دسترسی داشته باشند.
دبیرخانه انجمن های علمی
مرکز مدیریت حوزه های علمیه