اخبار
انجمن اقتصاد اسلامی

نام انجمن: انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه

نام عربي: معهد الاقتصاد الاسلامي في الحوزة العلمية

نام لاتين: The association of Islamic Economics of seminary

مشخصات

رئيس انجمن: حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی

تأسيس: 22/7/1382

تلفن: 02512916402

دورنگار: 02512916402

سايت:www.Islamicec.com,IR

پست الکترونیکی: info@islamicec.com

آدرس پستی: قم،‌ بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه

ضرورت تأسيس

از آنجا كه ادبيات اقتصاد اسلامي در دانشگاه‌ها به طور شايسته راه پيدا نكرده است و شايد يكي از علت‌هاي آن عدم تحقيقات لازم در اين خصوص باشد، دانش‌آموختگان حوزوي رشته اقتصاد اسلامي، گرد هم آمده‌اند تا در كنار هم و در ارتباط با يكديگر در موضوع اقتصاد اسلامي بينديشند و تا آنجا كه امكان دارد زمينة گفتمان‌هاي اقتصاد اسلامي را با ادبيات متناسب با آن فراهم كنند.

اهداف

اهداف انجمن به شرح ذيل مي‏باشد:

1. تعميق و توسعه مباحث تخصصیاقتصاد اسلامي ؛

2. تقويت و گسترش نظريه‌پردازي، پرسش¬گري، آزادانديشي، نقد و مناظره مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي؛

3. ارتقاء شأن و منزلت علمي و معنوي پژوهشگران و استادان؛

4. بهره‌برداري بهينه از ظرفيت‌هاي تخصصي موجود؛

5. تقویت ارتباط میان عالمان برجسته و فضلای حوزه؛

6. صیانت از سنت حوزوی در عرصه اقتصاد اسلامي ؛

7. شناسايي استعدادها و ذخاير حوزه.

ساختار

هيئت مؤسس:

1 . حسن آقانظري 2. سيد محمد كاظم رجايي 3. مهدي رجايي‌نيا 4. مجيد رضايي 5. محمد مهدي كرمي 6 . سيد حسين ميرمعزي 7. محمدرضا يوسفي 8. احمد علي يوسفي

مجامع عمومي:

1. اولين مجمع عمومي:   22/12/1382

2. دومين مجمع عمومي:  19/12/1384

3. سومين مجمع عمومی:   03/12/1386

4. چهارمین مجمع عمومی:   19/12/1388

هيئت مديره:

دوره اول: 1. حسن آقانظري 2. محمدرضا يوسفي 3. مجيد رضايي 4. سيدعباس موسويان 5. سيدحسين ميرمعزي 6. سيدهادي عربي 7. سيدكاظم رجايي.
بازرسان: 1. سيدضياءالدين كياءالحسيني 2. غلامعلي معصومي‌نيا

دوره دوم: 1. سيدحسين ميرمعزي 2. محمدتقي نظرپور 3. مجيد رضايي 4. سيدرضا حسيني 5. سعيد فرهاني‌فر 6. محمدجمال خليليان 7. مهدي رجايي.
بازرسان: 1. سيدمحمدكاظم رجايي 2. علي‌رضا لشكري.

دوره سوم: 1. سید محمد کاظم رجایی 2. علیرضا لشکری 3. علی جابری 4. احمد علی یوسفی 5. سید عباس موسویان 6.سيد محمد رضا فیروز آبادی 7. سید محمد تقی علوی
بازرسان: 1. علی اصغر هادوی نیا 2. محسن راد مرد

دوره چهارم:1. سید محمد کاظم رجایی 2. محمد حسین کرمی 3. علی جابری 4. ناصر جهانیان 5. مجید حبیبیان   6. محمد جواد توکلی 7. محمود عیسوی
بازرسان: 1. سید رضا حسینی 2. علی معصومی¬نیا

 نمودار تشکیلاتی


 برخي فعاليت‌ها

اين انجمن در تاريخ 22/7/82 مجوز فعاليت‌اش را از كميسيون انجمن‌هاي علمي حوزه علميه قم كسب كرده است،  اعضاي اين انجمن متشکل است از 52 نفر از روحانيوني كه داراي تحصيلات دانشگاهي در سطح دكترا و فوق ليسانس اقتصاد و یا سطح چهار حوزه دارند، عضو‌ دارد كه اكثراً  مشغول فعاليت و پژوهش در زمينه اقتصاد اسلامي مي باشند.

18 نفر از اعضاي انجمن از دانشگاه مفيد، 16  نفر از دانش آموختگان مؤسسه آموزشي و پژوهشي حضرت امام (ره) ، 8 نفر از پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و 10 نفر نيز از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مي‌باشند.

از مجموع 95 كتاب تأليف شده در زمينه‌هاي اقتصاد اسلامي 18 كتاب در دانشگاه مفيد، 40 كتاب در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 16 كتاب در مؤسسه امام (ره) و 21 جلد كتاب از طرف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. موضوعات اين 95 جلد كتاب عبارتند از: نظام‌هاي مالي ـ نظام‌هاي اقتصادي ـ اقتصاد ايران ـ ماليه و دولت ـ فقه الاقتصاد ـ اقتصاد در قرآن و سنت ـ اقتصاد خرد ـ اقتصاد كلان ـ اقتصاد بين الملل و فلسفه و روش شناسي اقتصاد.
در زمينه مقاله نيز بيش از 200 مقاله در زمينه‌هاي مختلف اقتصاد از اعضاي انجمن به چاپ رسيده است.

از فعاليت‌هاي ديگر انجمن تشكيل واحد دانشجويي مي‌باشد.

مشاركت در پروژه تحقيقاتي دانشكده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در قالب نگارش 10 مقاله تحشيه‌اي به مباحث مطروحه در دومين دوره بين المللي پيشرفته با عنوان مباحثي در اقتصاد اسلامي كه به صورت ويدئو كنفرانس بين 6 مركز علمي جهان اسلام برگزار شده بود از ديگر فعاليت‌هاي انجمن در سال جاري مي‌باشد.

طرح دستيابي به طرح جامع ساماندهي پژوهش و آموزش در اقتصاد اسلامي و اجراي آن از فعاليت ديگر انجمن است.

تشكيل حلقه توسعه و همكاري در تدوين الگوي توسعه اسلامي ـ ايراني با 4 نشست تخصصي با عناوين:

نشست علمی مباني كلامي ـ اخلاقي و فقهي توسعه اسلامي ـ ايراني

نشست علمی  بررسي رابطه عدالت و توسعه در اسلام

نشست علمی  تبيين مؤلفه‌هاي اقتصادي الگوي توسعه اسلامي ـ ايراني

نشست علمی  اصلاح نظام بانكداري اسلامي

و يك طرح با عنوان: شناخت سرمايه اجتماعي از ديدگاه اسلام  و نقش آن در توسعه اقتصادي و ارائه راهبردهايي براي برنامه پنجم سازندگي

و نيز طرح مصاحبه با اعاظم و فضلاي حوزه در خصوص مفهوم ـ مباني و مؤلفه‌هاي توسعه اسلامي و 3 مقاله با عناوين:

تبيين الگوي توسعه اسلامي ـ ايراني ترسيم شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

جبران نرخ تورم در عرض يا بدليل عقود در بانكداري اسلامي ـ ايراني

بررسي  فقهي و اقتصادي تغييرات حجم پول در بانكداري اسلامي ـ ايراني، از ديگر فعاليت‌هاي انجمن در سال 1386 مي‌باشد.

يكي از كارهاي ديگر انجمن تشكيل حلقه مطالعات در رابطه با بانكداري اسلامي بود كه آقاي موسويان مسوول هستند و اينها طرح‌هايي داشتند و نقد و بررسي كردند و در راستاي دستور رياست جمهوري براي اصلاح بانك اين‌ها فعالند و نيز از كارهاي آنها راه‌اندازي سايت بانك اقتصاد اسلامي است كه تنها سايتي است كه به نام اقتصاد اسلامي در كشور است البته فعاليت ما محدود است و در حد بخش خبري است كه اخبار اقتصاد اسلامي را به روز در خدمت دوستان قرار مي‌دهيم و همچنين اخبار انجمن و نشست‌ها و تصميمات هيئت‌مديره را روي سايت مي‌گذارند و البته از وقتي اين فعاليت شروع شده است طبق آمار 5000 مراجعه داشته است و نشان مي‌دهد كه مفيد است.

نشست هاي انجمن

1. نشست علمی بررسي سياست‌هاي كلي نظام در خصوص اصل 44 با حضور دكتر محسن رضايي دبير محترم مجمع

2. نقد كتاب مباحثي در فلسفه اقتصاد اثر حجج اسلام آقایان: کرمی و دكتر دیرباز

3. نشست علمي بررسي فقهي عقد استصناع با ارائه حجت الاسلام دکتر نظرپور در تاريخ 6/4/86

4. بررسي لايحه قانوني اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 در تاريخ 13/7/86 با حضور دكتر مصباحي‌مقدم

5. تعريف و روش علم اقتصاد اسلامي با حضور دكتر منذر قحف در تاريخ 6/8/86

6. نشست علمی نظريه‌پردازي در اقتصاد اسلامي با سخنراني حاج آقاي نظري در تاريخ 2/4/85

7. نقد مقاله «بررسي فقهي ابزارهاي مشتقه» با سخنراني حاج آقاي معصومي‌نيا و نقد حجج اسلام آقايان قائني و ظهيري در تاريخ 22/6/85

8. نشست علمی بررسي وضعيت بازار بورس كشور با حضور دكتر صالح‌آبادي در تاريخ 22/6/86

9. نشست علمی  بررسي كلي سياست‌هاي نظام در خصوص اصل 44 با حضور دكتر رضايي در تاريخ 9/9/86

10. .  نقد كتاب مباحثي در فلسفه اقتصاد با سخنراني دكتر ديرباز و كرمي و نقد حجج اسلام آقايان ميرمعزي و يوسفي در تاريخ 13/10/86

11. قرارداد اصطلاح‌نامه اقتصاد اسلامي؛ آقاي سيداسحاق علوي در تاريخ 30/10/86

12. راه‌اندازي و به‌روز رساني سايت در تاريخ 3/8/86

13. همكاري با كتاب سال حوزه در داوري كتب اقتصادي

14. همكاري با راديو معارف

15. همكاري در تدوين دانشنامه حضرت امام خميني (ره) با مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره)

16. همكاري با كميسيون ديني مجمع تشخيص مصلحت نظام

17. همكاري با مجلس و تدوين قانون بانكداري بدون‌ربا

18. نشست علمی  نقد و بررسي كتاب اقتصاد كلان با رويكرد اسلامي.

19. تشكيل 25 جلسه هيأت‌مديره و ديدار با آيات عظام مصباح يزدي و موسوي اردبيلي.

20. ديدار با آيت الله مصباح يزدي در تاريخ 18/2/86

21. تدوين طرح دستيابي به طرح جامع ساماندهي پژوهش و آموزش در اقتصاد اسلامي و اجراي آن براي وزارت امور اقتصادي

22. مشاركت در پروژه تحقيقاتي دانشكده معارف و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در قالب تدوين 10 مقاله تحشيه‌اي در تاريخ 1/3/86

23. همكاري با مؤسسه عالي آموزشي و پژوهشي مديريت و برنامه‌ريزي در تاريخ 6/9/86 كه منجر به انعقاد قرارداد در امور زير شد: تشكيل حلقه توسعه و همكاري در تدوين الگوي توسعه اسلامي ـ ايراني با برگزاري 4 نشست تخصصي و يك پروژه و نيز طرح مصاحبه با اعاظم و فضلاي قم

24. نشست تخصصي مباني فقهي عقد استصناع با سخنراني حاج آقاي نظرپور و نقد حجج اسلام آقايان قائني و عليدوست در تاريخ 6/4/86

25. نشست بررسي لايحه‌ها قانوني اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 با سخنراني حاج آقاي مصباحي‌مقدم و نظري در تاريخ 13/7/86

26. نشست تعريف و روش علم اقتصاد اسلامي با حضور منذر قحف در تاريخ 6/8/86

27. ديدار با آيت الله موسوي‌اردبيلي در تاريخ 14/10/86

28. نشست اقتصاد كلان با رويكرد اسلامي با سخنراني حاج آقاي ميرمعزي با همكاري كتاب سال حوزه و نقد حجج اسلام آقايان يوسفي، باقري و رستمي در تاريخ 4/11/86

29. برگزاری نشست علمی – تخصصی " بازنگری قانون عملیات بانکی بدون ربا" با حضور دکتر قضاوی قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ 6/4/87
در این نشست که با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پژوهشگاه های فرهنگ و اندیشه اسلامی و حوزه و دانشگاه و دانشگاه مفید و صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در مکان سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد بیش از 50 نفر شرکت داشتند .

30. برگزاری نشست علمی – تخصصی " بررسی علمی طرح تحول اقتصادی " با حضور دکتر حسینی وزیر محترم اموراقتصادی و دارایی در تاریخ 10/8/87
در این نشست که با همکاری مرکز ارتباطات دولت و روحانیت برگزار شد بیش از 40 نفر شرکت داشتند .

31. تکمیل طرح کتاب شناسی کتب اقتصاد اسلامی کتابخانه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیش از 700 جلد کتاب عربی و فارسی.
در این طرح کتب اقتصاد اسلامی معرفی و در یک لوح فشرده ارائه می گردد و قرار است غیر از کتب کتابخانه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتب دیگر مراکز علمی کار شود .

32. تکمیل طرح لوح فشرده کتابخانه دیجیتالی اقتصاد اسلامی با بیش از 111 منبع عربی، فارسی و انگلیسی 
این لوح فشرده  با همکاری یکی از محققین اقتصادی  که  مسلط به زبان های عربی و انگیسی بود با هزینه بیش از 000/000/20 ریال تهیه و در اختیار اعضای انجمن قرار گرفت .

33. تکمیل قرارداد انجمن با موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب سه نشست علمی با موضوعات : مبانی کلامی- اخلاقی و فقهی الگوی توسعه اسلامی – ایرانی، بررسی رابطه عدالت و توسعه در اسلام و شناسایی ابزارهای اقتصادی مورد تاکید اسلام برای تحقق توام عدالت و رشد اقتصادی و یک پروژه تحقیقاتی با موضوع: شناخت سرمایه اجتماعی از دیدگاه اسلام و نقش آن در توسعه اقتصادی و ارائه راهبردهای برای برنامه پنجم سازندگی کشور و نیز طرح گردآوری آراء و نظرات اعظم حوزه در رابطه با الگوی توسعه اسلامی – ایرانی که در این طرح با 30 تن از مراجع و مجتهدین مصاحبه انجام گرفت.

34. تعیین داوری برای چهار کتاب ارسالی از طرف کتاب سال حوزه در تاریخ 18/6/87

35. همکاری بانمایندگان ستاد همکاری وزارت آموزش و پرورش در تالیف کتاب درسی اقتصاد دوم متوسطه

36. در این زمینه طبق مذاکرات شفاهی قرار شده پس از امضای قرارداد کتاب درسی دوم متوسطه توسط انجمن تدوین گردد.

37. همکاری با دولت با تشکیل جلسات کمیته های تخصصی بررسی طرح تحول اقتصادی با محوریت هدفمند کردن یارانه ها(اولین جلسه این کمیته  بیش از ده تن از اعضای انجمن در تاریخ 1/9/87 برگزار شد ).

38. برگزاری نشست علمی با عنوان " نقش ولایت فقیه در اقتصاد " با حضور حضرت آیت الله العظمی سید کاظم حائری در تاریخ 11/11/87 در دفتر معظم له

39. برگزاری نشست علمی با عنوان " بانکداری بدون ربا " با حضرت آیت الله العظمی سید کاظم حائری در تاریخ 18/11/87 در دفتر معظم له.

40. نهایی سازی طرح همکاری با موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب سه نشست علمی با موضوعات : مبانی کلامی- اخلاقی و فقهی الگوی توسعه اسلامی – ایرانی، بررسی رابطه عدالت و توسعه در اسلام و شناسایی ابزارهای اقتصادی مورد تاکید اسلام برای تحقق توام عدالت و رشد اقتصادی و یک پروژه تحقیقاتی با موضوع: شناخت سرمایه اجتماعی از دیدگاه اسلام و نقش آن در توسعه اقتصادی و ارائه راهبردهای برای برنامه پنجم سازندگی کشور و نیز طرح گردآوری آراء و نظرات اعظم حوزه در رابطه با الگوی توسعه اسلامی – ایرانی که در این طرح با 30 تن از مراجع و مجتهدین مصاحبه انجام گرفت.

41. برگزاری نشست علمی با موضوع " خلق پول و رابطه آن با بهره " در تاریخ 16/12/87  همزمان با برگزاری هفتمین مجمع عمومی انجمن با حضور دکتررحیم دلالی اصفهانی و دکترمحمد واعظ و دکتر رسول بخشی دستجردی.

42. برگزاری نشست علمی با موضوع : الگوی تفکیک در بانکداری بدون ربا در تاریخ 10/7/1388 با سخنرانی حجت الاسلام دکتر محقق نیا و نقد اساتید محترم حجج اسلام آقایان : نظری و عیسوی . 

43. برگزاری نشست علمی با موضوع : بررسي وضعيت لايحه هدفمند كردن يارانه هادر تاريخ 1/8/88 با حضور دكتر محمد مهدي مفتح نماينده و مخبر كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي .

44. برگزاری نشست علمی نقد كتاب نظام اقتصاد علوي با سخنراني مولف محترم كتاب، حجت الاسلام احمد علی یوسفی و با نقد حجج اسلام آقایان: دکتر محقق نیا و انصاری در تاریخ 29/8/88 .

45.   برگزاری نشست علمی تجزیه و تحلیل مبانی معرفت شناختی و ارزشی علم اقتصاد در تاریخ 27/9/88 با سخنرانی حجت الاسلام دکتر جابری و نقد حجج اسلام آقایان: میرمعزی و هادوی نیا. 

46. برگزاری نشست علمی نظریه دولت حقوق متقابل(دولت اسلامی) در تاریخ 9/11/88 با سخنرانی حجت الاسلام استاد نظری و نقد حجج اسلام آقایان: عیسوی و لشکری.

47. برگزاری کارگاه آموزشی معرفی بورس و شیوه های عملکرد آن در تاریخ 23/10/88 با سخنرانی جناب آقای مروجی ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار استان قم.

48. همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دراجرایی طرح ممیزی دانش اقتصاد اسلامی در بهمن و اسفند ماه 1388 .

49. برگزاری نشست علمی ساخت مالي متوازن ساختي مناسب نظام مالي كشور، با سخنراني  حجت الاسلام دكتر محمود عيسوي و با نقد حجج اسلام آقایان: نظري و موسويان در تاریخ 24/2/89.

50. برگزاری نشست علمی كفايت شريعت و اندازه گيري آن با سخنراني جناب آقاي دكتر مجتبي باقري و با نقد حجج اسلام آقایان: جهانيان و كياءالحسيني در تاریخ 7/3/89 .

51. همكاري با مركز علوم اسلامي كامپيوتر نور در ايجاد كتابخانه تحت وب در خرداد ماه 89 .

52. همكاري با معاونت پژوهشي در انجام طرح نياز سنجي پژوهشي در قلمرو دانش اقتصاد اسلامي.

53. همكاري با دانشگاه امام صادق عليه السلام، دانشگاه مفيد، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و جامعه المصطفي(ص) در توليد اخبار و اطلاعات اقتصاد اسلامي.

54. همكاري با شبكه قرآن سيما در برگزاري برنامه هاي در زمينه معرفي اقتصاد اسلامي با حضور رئيس انجمن در استوديوي شبكه در تهران در اسفند 1388 .

55. همكاري اعضاي محترم انجمن با راديو معارف استان قم در قالب اجراي برنامه زنده در زمينه اقتصاد اسلامي.

56. تبديل و ارتقاي سايت انجمن با آدرس اينترنتي: www.islamicec.ir  در سال 1389 .

57. تأليف 1000 واژه اقتصاد اسلامي به سه زبان عربي – فارسي و انگليسي در سال 1389 .

58. برگزاري نشست علمي با عنوان بررسي برنامه پنجم توسعه كشور با حضور  دكتر قادري نماينده محترم شيراز در مجلس شوراي اسلامي و حجت الاسلام دكتر خليليان عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي وپژ‍وهشي امام خميني – ره در تاريخ 13/ 8/ 1389 .

59. تصويب انتشار فصلنامه نقد ونظر اقتصاد اسلامي در هيأت مديره انجمن در سال 1389 .

60. ارزيابي و داوري كتب اقتصاد اسلامي براي كتاب سال حوزه  در سال  1389.

61. برگزاری نشست علمی الگوی پیشنهادی بانک اسلامی حوزه  با سخنراني حجت الاسلام جناب آقاي دكتر موسویان و با نقد حجج اسلام آقایان: محقق، نظرپور، رجایی و رضایی در تاریخ 12/9/89.

62. برگزاری نشست علمی نقد کتاب فلسفه اقتصاد در پرتو جهان بینی قرآن  با سخنراني حجت الاسلام جناب آقاي دكترهادوی نیا و با نقد حجج اسلام آقایان: دکتر جابری و دکتر توکلی در تاریخ 17/10/89.

 

اساسنامه انجمن  اقتصاد اسلامی حوزه علمیه

مقدمه

از آنجا كه ادبيات اقتصاد اسلامي در دانشگاه‌ها به طور شايسته راه پيدا نكرده است و شايد يكي از علت‌هاي آن عدم تحقيقات لازم در اين خصوص باشد، دانش‌آموختگان حوزوي رشته اقتصاد اسلامي، گرد هم آمده‌اند تا در كنار هم و در ارتباط با يكديگر در موضوع اقتصاد اسلامي بينديشند و تا آنجا كه امكان دارد زمينة گفتمان‌هاي اقتصاد اسلامي را با ادبيات متناسب با آن فراهم كنند.

 فصل اول: كليات

ماده1. به منظور گسترش، پيشبرد و ارتقاي ‏فعاليت‏هاي علمي در زمينه اقتصاد اسلامي، انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه كه از اين پس در اين اساسنامه «انجمن» ناميده مي‏شود، تشكيل مي‏گردد.

ماده2. انجمن، مؤسسه‏اي غيرانتفاعي و حوزوي است كه با كسب مجوز از شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي و تحت نظارت آن شورا در زمينه اقتصاد اسلامي فعاليت مي‏كند و از تاريخ تصويب، داراي شخصيت حقوقي و تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و در قبال شوراي اعطاء پاسخ‏گوي عملكرد خود مي‏باشد.

ماده3. انجمن، يك تشكل غيرسياسي است و اعضاي آن به نام انجمن يا به عنوان عضو انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروه ها و احزاب سياسي را ندارند.

ماده4. اظهار نظر رسمي به نام انجمن به ترتيبي خواهد بود كه در آيين‏نامه مصوب شوراي اعطاء مشخص خواهد شد.

ماده5. تخلف اعضا از دو ماده سه و چهار به تشخيص هيأت مديره يا مجمع عمومي بر اساس آيين نامه مصوب نظارت بر انجمن ها موجب تعليق عضويت، اخراج و يا پيگرد قانوني خواهد بود.

ماده6. انجمن داراي مهر و نشان مخصوص خواهد بود و هيأت ‏مديره در حفظ و حراست از آن‏ها مسؤوليت قانوني دارد.

ماده7. مركز انجمن در شهر قم به نشاني بلوار امين، بلوار جمهوري اسلامي،كوچه دوم، فرعي اول سمت چپ، ساختمان انجمن هاي علمي حوزه، انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه مي‏باشد.

ماده8. در صورت تغيير نشاني انجمن، مراتب به اطلاع دبيرخانه شوراي اعطاء مجوزها و امتيازهاي علمي و اعضاي انجمن رسانده شود.

 فصل دوم: اهداف و وظايف

ماده 9. اهداف انجمن به شرح ذيل مي‏باشد:

1. تعميق و توسعه مباحث تخصصي اقتصاد اسلامي؛

2. تقويت و گسترش نظريه‌پردازي، پرسش گري، آزادانديشي، نقد و مناظره مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي؛

3. ارتقاء شأن و منزلت علمي و معنوي پژوهشگران و استادان؛

4. بهره‌برداري بهينه از ظرفيت‌هاي تخصصي موجود؛

5. تقويت ارتباط ميان عالمان برجسته و فضلاي حوزه؛

6. صيانت از سنت حوزوي در عرصه اقتصاد اسلامي ؛

7. شناسايي استعدادها و ذخاير حوزه.

ماده 10. انجمن به منظور دستيابي به اهداف مذكور وظايف و اختيارات زير را بر عهده دارد:

1. ارايه برنامه‌هاي راهبردي؛

2. نيازسنجي علمي در زمينه اقتصاد اسلامي ؛

3. تشکيل نشست ها و همايش هاي علمي؛

4. افزايش سطح دانش و مهارت اعضاي انجمن از راه هاي مختلف؛

5. تجليل از پژوهشگران و استادان در زمينه فعاليت انجمن؛

6. انتشار کتاب و نشريات؛

7. همکاري با انجمن ها و مراکز علمي حوزوي و دانشگاهي در داخل و خارج از کشور؛

8. همکاري با نهادهاي اجرايي حوزوي و غير حوزوي در راستاي اهداف و وظايف انجمن؛

9. زمينه سازي براي هماهنگي و همکاري مراکز علمي با يک ديگر؛

10. همکاري با حوزه هاي علميه.

 فصل سوم: شرايط و انواع عضويت

ماده11. شرايط عمومي اعضاي انجمن به شرح زير است:

1. اعتقاد به نظام جمهوري اسلامي ايران و التزام عملي به قانون اساسي آن؛

2. پذيرش اساسنامه انجمن؛

3. نداشتن سابقه محکوميت کيفري؛

4. حسن شهرت و عدم سابقه عضويت در گروه هاي غير قانوني و محارب با نظام؛

5. حوزوي بودن.

ماده12. انجمن داراي سه نوع عضويت پيوسته، وابسته و افتخاري مي‏باشد.

ماده13. اعضاي پيوسته انجمن عبارتند از كساني كه حداقل داراي مدرك سطح سه حوزوي و يا كارشناسي ارشد مي‏باشند.

تبصره 1:از مجموع اعضاي پيوسته انجمن بايد داراي مدرک سطح 4 حوزه يا در حد سطح 4 باشند.

تبصره 2: افراد مذكور بايد داراي گرايشي تخصصي همخوان با زمينه فعاليت انجمن باشند. در غير اين‏صورت داراي يك تأليف و يا سه مقاله معتبر علمي در زمينه مذكور باشند.

ماده14. اعضاي وابسته عبارتند از كساني كه داراي مدرك سطح دو حوزوي يا كارشناسي داراي گرايش تخصصي همخوان با زمينه فعاليت انجمن باشند.

ماده15. انجمن مي‏تواند شخصيت‏هاي ايراني و خارجي حوزوي را كه مقام علمي آنان در زمينه اقتصاد اسلامي حائز اهميت است بر اساس آيين نامه مصوب شوراي اعطاء را به عضويت افتخاري انجمن درآورد.

 فصل چهارم: وظايف و امتيازات اعضا

ماده16. هر يك از اعضا، سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين مي‏گردد به عنوان حق عضويت ‏پرداخت خواهند كرد.

تبصره: پرداخت حق عضويت، هيچگونه حق و ادعايي نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نمي‏كند.

ماده17. كليه اعضا موظف به رعايت آيين‏نامه‏هاي داخلي و ساير مصوبات انجمن مي‏باشند.

ماده18. هر يك از اعضا در انجام طرح‏هاي علمي و استفاده از ساير امكانات و مزاياي انجمن نسبت به غير اعضاء حق تقدم دارد.

ماده19. اعضاي وابسته و افتخاري از حق رأي در مجمع عمومي، عضويت در كميته‏هاي تخصصي و انتخاب شدن در هريك از اركان انجمن برخوردار نمي باشند.

تبصره: عضويت اعضاي افتخاري و وابسته در کميته هاي تخصصي منوط به موافقت هيأت مديره مي باشد.

ماده20. عضويت اعضاي انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مي‏يابد:

1. استعفاي كتبي مورد پذيرش هيأت مديره؛

2. فوت؛

3. از دست دادن يكي از شرايط لازم براي عضويت يا عدم ايفاي وظايف به تشخيص هيأت مديره.

 فصل پنجم: اركان انجمن

ماده21. انجمن داراي چهار ركن به ترتيب زير مي‏باشد:

الف) هيأت مؤسس ب) مجمع عمومي ج) هيأت‏مديره د) بازرسان

الف) هيأت مؤسس

ماده22. هيأت مؤسس عبارتند از جمعي از پژوهشگران و اساتيد حوزوي (حداقل 7 نفر و حداكثر 15 نفر) داراي مدرک سطح 4 يا در حد آن در زمينه اقتصاد اسلامي كه با كسب مجوز از شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي اقدام به تشكيل انجمن مي کنند.

ماده 23. وظايف هيأت مؤسس

1. جذب اعضاي پيوسته و تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي؛

2. برگزاري انتخابات در اولين جلسه مجمع عمومي جهت انتخاب هيأت‏مديره حداکثر تا شش ماه پس از اخذ مجوز؛

3. اداره انجمن تا زمان انتخاب هيأت‏مديره.

ب) مجمع عمومي

ماده24. مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به صورت عادي يا فوق‏العاده تشكيل مي‏شود.

تبصره: حضور اعضاي وابسته و افتخاري در جلسات مجمع عمومي بدون حق رأي بلا مانع مي‏باشد.

ماده25. مجمع عمومي عادي سالي يك بار تشكيل مي‏شود. براي رسميت جلسه حضور اكثريت مطلق (نصف‏ بعلاوه يك) اعضاي پيوسته و براي تصويب هر موضوعي، رأي موافق اكثريت مطلق حاضران ضرورت دارد.

تبصره 1: تصميم‏گيري درباره انحلال انجمن، توقف موقت فعاليت انجمن و پيشنهاد تغيير اساسنامه منوط به كسب رأي موافق اکثريت مطلق کل اعضاء مي‏باشد.

تبصره 2: انحلال، توقف موقت فعاليت انجمن و پيشنهاد تغيير اساسنامه،به شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي ارسال مي‌گردد و در صورت تأييد آن شورا قابل اجرا مي‌باشد.

ماده26. در صورتي كه در دعوت نخست، مجمع عمومي عادي رسميت نيافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بيست‏روز و با حضور حداقل اعضاي پيوسته رسميت خواهد يافت و اتخاذ تصميمات، منوط به موافقت کل اعضاء مي باشد.

تبصره: دعوت براي تشكيل مجامع عمومي بايد به صورت كتبي و يا از طريق روزنامه‏هاي كثيرالانتشار حوزوي صورت‏گيرد و حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاي پيوسته برسد.

ماده27. مجمع عمومي فوق العاده با دعوت هيأت ‏مديره و يا تقاضاي كتبي يك سوم اعضاي پيوسته انجمن تشكيل مي‏شود.

تبصره 1: يك سوم اعضاي پيوسته مي‏توانند مستقيماً اقدام به دعوت مجمع عمومي فوق‏العاده نمايند مشروط بر اين كه هيأت‏مديره در مدت يك ماه به تقاضاي ايشان پاسخ مثبت نداده باشد و در چنين حالتي، ايشان بايد درآگهي دعوت، به عدم اجابت درخواست خود توسط هيأت‏مديره تصريح نمايند.

تبصره 2: در صورت تحقق تبصره فوق دستور جلسه عمومي منحصراً موضوعي خواهد بود كه در تقاضانامه ذكرشده است.

ماده28. جلسات مجمع عمومي توسط هيأت رئيسه‏اي مركب از يك رئيس، يك منشي و دو ناظر اداره مي‏شوند.

تبصره: اعضاي هيأت رئيسه با رأي اكثريت نسبي اعضاي حاضر در مجمع از بين كساني كه خود را در انتخابات هيأت‏مديره و بازرس نامزد نكرده‏اند انتخاب خواهند شد.

ماده29. وظايف مجمع عمومي.

1. تعيين و تصويب خط مشي كلي انجمن در چارچوب سياستهاي كلان انجمن‌هاي علمي حوزه؛

2. انتخاب اعضاي هيأت‏مديره؛

3. انتخاب بازرسان؛

4. عزل و قبول استعفاي اعضاي هيأت‏مديره؛

5. پيشنهاد تغيير عنوان و اهداف انجمن، انحلال يا توقف موقت فعاليت انجمن به شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي؛

6. استماع گزارش هيأت‏مديره و بازرسان و تصميم‏گيري در مورد پيشنهادات آنها؛

7. تعيين ميزان حق عضويت سالانه؛

8. تصويب تراز نامه و بودجه سالانه انجمن.

ج) هيأت‏مديره انجمن

ماده30. هيأت‏مديره انجمن مجموعه‏اي از نمايندگان منتخب مجمع عمومي است كه بر اساس سياست‏هاي كلان‏انجمن، به برنامه‏ريزي و هدايت فعاليت‏هاي آن مي‏پردازد. اين مجموعه عبارت است از 7 نفر كه به مدت 2 سال با رأي مخفي مجمع عمومي از ميان اعضاي‏ پيوسته انجمن انتخاب مي‏شوند.

تبصره 1: هيأت‏مديره 2 نفر عضو علي البدل دارد و در صورت استعفا، بركناري يا فوت هريك از اعضاي‏ آن هيأت‏، عضو علي البدل براي مدت باقي ‏مانده دوره عضويت، جانشين وي خواهد شد.

تبصره 2: در هر دوره هيأت‏مديره بايد حداقل 2 عضو جديد داشته باشد.

تبصره3: هيأت‏مديره حداكثر تا يك ماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با رأي كتبي نسبت به تعيين رئيس و نائب رئيس تفكيك‏ وظايف اقدام مي‏نمايد.

ماده 31. جلسات هيأت‏مديره با حضور حداقل 5 نفر رسميت مي‏يابد و تصميمات آن با اكثريت آراي موافق کل اعضاي هيأت مديره، معتبر است.

تبصره: كليه مصوبات هيأت‏مديره پس از امضاي اعضا در دفتر صورتجلسات هيأت‏مديره ثبت و نگهداري مي‏شود.

ماده32. شركت اعضاي هيأت‏مديره در جلسات آن هيأت‏ ضروري است و غيبت هر يك از اعضا(بيش از سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب) بدون‏عذر موجه به تشخيص هيأت ‏مديره، در حكم استعفاي عضوغايب خواهد بود.

ماده33. وظايف و اختيارات هيأت‏مديره

1. برنامه ريزي و پي‏گيري برنامه‏هاي بلند مدت و كوتاه مدت در جهت اهداف انجمن؛

2. تصويب برگزاري همايش‏هاي علمي در چار چوب ضوابط مربوط؛

3. برگزاري نشست‏هاي مجمع عمومي؛

4. پذيرش عضويت و تعليق آن در چار چوب اساس نامه؛

5. انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع علمي داخلي و خارجي؛

6. اتخاذ تصميم در مورد همكاري و عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي؛

7. ارايه گزارش فعاليت سالانه انجمن و هيأت‏مديره به مجمع عمومي؛

8. تصويب آيين نامه داخلي و شرح وظايف كميته‏ها؛

9. تشكيل كميته‏هاي انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت‏هاي آن‏ها، تغيير و يا ايجاد كميته‏هاي جديد؛

10. تأمين منابع مالي و جلب هدايا و كمكهاي مالي؛

11. بررسي و تصويب ترازنامه و صورت حساب درآمدها و هزينه‏هاي سال مالي گذشته و بودجه سال آينده انجمن جهت ارايه به مجمع عمومي؛

12. پاسخ‏گويي به مجمع عمومي در چارچوب وظايف و اختيارات مجمع؛

13. تصويب بورس‏هاي تحقيقاتي و آموزشي؛

14. تأئيد رؤساي کميته ها؛

15. رسيدگي به تخلفات گزارش شده از سوي بازرسان؛

16. فراخوان مجمع عمومي براي انتخاب هيأت مديره حداقل سه ماه قبل از پايان دوره تصدي و اعلام آن به دبيرخانه انجمن هاي علمي حوزه مستقر در معاونت پژوهشي.

ماده34.رئيس

رئيس هيأت‏ مديره انجمن از بين اعضاي آن براي يك دوره 2 ساله توسط هيأت‏مديره انتخاب مي‏شود كه نماينده قانوني‏انجمن مي‏باشد. و انتخاب مجدد وي بلامانع است. هيأت‌مديره نيز مي‌تواند در صورت نياز، از بين اعضا، فردي را بعنوان نائب رئيس انجمن انتخاب نمايد.

ماده35. وظايف رئيس

1. برنامه‏ريزي و مديريت انجمن در چارچوب شرح وظايف؛

2. ايجاد هماهنگي بين اعضا و كميته‏ها و هدايت آنان براي رسيدن به اهداف انجمن؛

3. اداره داخلي جلسات هيأت‏مديره؛

تبصره: در صورت عدم حضور رئيس در جلسه، يكي از اعضاي هيأت‏مديره توسط اعضاي حاضر انتخاب شده و جلسه را اداره خواهد کرد.

4. پي‏گيري مصوبات هيأت‏مديره؛

5. ارايه گزارش به اعضاي هيأت‏مديره؛

6. پيگيري تخلفات گزارش شده توسط بازرسان؛

7. تهيه و تنظيم و پيشنهاد بودجه سالانه انجمن به هيأت‏مديره؛

8. نصب و عزل كاركنان انجمن با رعايت ضوابط و مقررات؛

9. امضاي كليه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور براي انجمن؛

10. ايفاي نمايندگي انجمن در كليه مراجع صالحه با حق توكيل غير؛

11. پيشنهاد نصب رؤساي کميته ها به هيأت‏مديره.

د) بازرسان

ماده36. مجمع عمومي از بين اعضاي پيوسته انجمن دو نفر را به عنوان بازرس اصلي و يك نفر را به عنوان بازرس‏علي البدل براي مدت دو سال انتخاب مي‏نمايد.

ماده37. وظايف بازرسان

1. بررسي اسناد و دفاتر مالي و غير مالي انجمن و گزارش آن به مجمع عمومي؛

2. گزارش تخلفات به هيأت‏مديره؛

3. شكايت به مجمع عمومي از متخلف و رئيس در صورت عدم رسيدگي به تخلفات از سوي هيأت‏مديره؛

ماده38. رئيس موظف است کليه اسناد و مدارک مورد نياز بازرسان را در اختيار ايشان قرار دهد.

 فصل ششم: بودجه

ماده39. منابع مالي انجمن عبارتند از:

1. كمك‏هاي مراجع عظام تقليد و مرکز مديريت حوزه هاي علميه؛

2. حق عضويت اعضا؛

3. در آمدهاي ناشي از ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاوره‏اي در راستاي اهداف انجمن؛

4. هدايا و ساير كمك‏ها مشروط به عدم ايجاد تعهد؛

ماده40. كليه عوايد و درآمدهاي انجمن صرف فعاليت‏ها و وظايف برشمرده در اساسنامه انجمن خواهد شد.

ماده41. كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانك‏هاي كشور نگه‏داري مي‏شود.

ماده43. كليه مدارك و پرونده‏هاي مالي و غير مالي مرتبط با فعاليت‏هاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن‏نگه‏داري مي‏شود و در هنگام مراجعه مرجع نظارت يا ساير مراجع صلاحيتدار در اختيار آنان قرار مي‏گيرد.

ماده43. كليه اسناد غير مالي تعهد آور و نامه هاي رسمي با امضاي رئيس معتبر است.

ماده44. كليه اسناد مالي و اوراق بهادار با امضاي رئيس و يكي از اعضاي هيأت‏مديره كه توسط هيأت‏مديره‏مشخص مي‏شود، معتبر است.

 فصل هفتم: انحلال انجمن

ماده45. انجمن هاي علمي با تصويب مجمع عمومي انجمن يا تصويب شوراي اعطا، بر اساس آيين نامه ايي مصوب منحل خواهد شد و در صورت تصويب انحلال انجمن، مجمع عمومي هيأت‏ تصفيه‏اي را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات‏انجمن انتخاب خواهد كرد. هيأت‏ تصفيه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهي‏ها، كليه‏دارايي‏هاي منقول و غير منقول انجمن را به شوراي عالي حوزه هاي علميه واگذار نمايد.

اين اساسنامه مشتمل بر هفت فصل، چهل و پنج ماده، هفتاد و دو زير ماده و شانزده تبصره درجلسه شماره 89 مورخ 08/ 09/ 88 به تصويب هيأت مؤسس رسيد.